خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي .

خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي

كاربرد بلبرينگ و ياتاقان در صنايع مختلف

كاربرد بلبرينگ و ياتاقان در صنايع مختلف

 

انواع ياتاقان و كاربرد آن در صنعت

مي­توان گفت بيشترين كاربرد ياتاقان در كارخانه­ها و صنايع خودروسازي است. به­ طور گسترده در تمامي اين صنايع از ياتاقان‌ها براي كاهش اصطكاك و جلوگيري از ساييدگي و كنترل حركت­هاي محوري و  شعاعي استفاده مي‌كنند. ياتاقان­ها از نظر حركت  به دو دسته كلي ياتاقان لغزشي و ياتاقان غلتشي تقسيم‌‌ بندي مي‌شوند.

 

آشنايي با كاربرد ياتاقان لغزشي

ياتاقان‌هاي لغزشي براي‌ حفظ كردن اجزاء چرخشي در هر دو جهت محوري و شعاعي به‌كار مي‌روند. محافظ محوري معمولا رينگ‌هاي صلبي­اي است كه در محفظه ياتاقان نصب شده‌اند و محافظ شعاعي معمولا پوست‌هاي سيلندر شكل از مواد و در ابعاد مناسب است كه در محفظه صلب نصب و ثابت شده‌اند.

 

 

 

مزاياي استفاده از ياتاقان­هاي لغزشي در اين است كه:

 ۱. اگر از مواد مناسب ساخته­شده باشند مي‌توانند در داخل مايع مورد پمپاژ به خوبي كار كنند و روانكاري و خنك­كاري شوند.

 ۲.زماني كه محور زير بارهاي پي‌در‌پي و ثابت قرار مي‌گيرد، قسمت‌­هاي پائييني بار ياتاقان تحت تنش ثابت قرار مي‌گيرند كه اين امر موجب كاهش خطر معيوب­شدن در اثر خستگي و كار زياد مي‌شود.

 ۳. توسط روانكارها و روغنكاري به‌ موقع و مناسب در سرعت‌هاي بالا ياتاقان­هاي لغزشي نسبت به ياتاقان‌‌هاي غلتشي مي‌توانند بارهاي بيشتري را تحمل كنند.

 

معايب استفاده از ياتاقان‌هاي لغزشي

 

۱. اصطكاك اين ياتاقان‌‌ها ۱۰ تا ۱۵ برابر ياتاقان‌­هاي غلتشي است كه اين امر موجب اتلاف هزينه مي‌شود.

۲.غالب ضريب اصطكاك بيشتر دماي روانسازي را تا حدي افزايش مي‌دهد كه نصب سيستم‌هاي دقيق و پر هزينه خنك‌­كاري را ناگزير مي‌سازد.

 

 

 

بهترين برندهاي تأمين كننده بلبرينگ‌ها در ايران

در زير 10 تامين كننده برند معروف ساخت بلبرينگ به همراه كشور سازنده آورده شده است:
  • (SKF) سوئد: اين شركت از سال 1907 از  پيشروترين شركت‌هاي بلبرينگ سازي دنياست و حدود يك‌چهارم از سهم بازار را در اختيار دارد.
  • (FAG) آلمان: اين شركت از سال 1883 شروع به كاركرد و داراي حدود 40000 محصول استاندارد مورد مصرف در بخش‌هاي مختلف صنعتي و خودرو است.
  • (NSK) ژاپن: از سال 1916 شركتNSK  انواع مختلف بلبرينگ را در ژاپن توسعه داده و سهم بسزايي در توسعه صنعت و پيشرفت ماشين‌آلات داشته است.
  • (TIMKEN) ايالات‌متحده: شركت Timken  داراي نزديك به يك قرن تجربه است و توليدكننده 230 نوع بلبرينگ و 26000 نوع رولبرينگ مخروطي در اندازه‌هاي مختلف است.
  • (NTN) ژاپن: اين شركت از سال 1918 تأسيس شد، محصولات آن به‌صورت گسترده درزمينه هاي مختلف از هوافضا گرفته تا راه‌آهن و خودرو و تجهيزات اداري مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

 

  • (THK) ژاپن:  THK در سال 1971 در توكيو تأسيس شد اين شركت اجزاي مكانيكي منحصربه‌فرد ديگري نيز توليد مي‌كند و داراي مشترياني از سراسر جهان است.
  • (RBC) ايالات‌متحده: اين شركت در سال 1919در آمريكا تأسيس شد و توليدكننده انواع بيرينگ‌ها است.اين محصولات در صنايع هوافضا ، صنايع نظامي ، روبات‌ها ، تأسيسات پردازش نيمه‌هادي ، ماشين‌آلات مهندسي و ... استفاده مي‌شوند.
  • (IKO) ژاپن: IKO  با 50 سال سابقه در توليد بيرينگ از قديمي‌ترين توليدكننده‌هاي رولبرينگ سوزني در ژاپن است.
  • (INA) آلمان: دفتر مركزي شركت در نورنبرگ آلمان در سال 1946 تأسيس شد. مارك INA معمولاً در صنعت خودرو براي موتور ، گيربكس، شاسي و قطعات صنعتي استفاده مي‌شود.
  • (NACHI) ژاپن: از زماني كه اين شركت در سال 1928 تأسيس شد، به‌طور خستگي‌ناپذيري درحال‌توسعه ماشين‌آلات خود است. در حال حاضر اين شركت به يك توليدكننده الكترومكانيكي تحليلي تبديل‌شده است و امكانات و اجزاي ضروري را براي گروه صنعتي عمومي تأمين مي‌كند.

همچنين برند شركت تبريز ايرانيان از برند‌هاي معتبر داخلي اين عرصه است.

 

با ثبت‌نام در سايت انتاكالا مي‌توانيد به ابزار آلات صنعتي  و كالاهاي صنعتي مطرح‌ترين برندهاي جهاني دسترسي داشته باشيد. 


برچسب: بلبرينگ، ياتاقان، ياتاقان لغزشي، ياتاقان غلتشي، روانكارها، ابزار آلات صنعتي، انتاكالا، تامين كننده،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۱:۰۷ توسط:انتاكالا موضوع: