خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي .

خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي

آشنايي با انواع روغن هاي صنعتي

 

آشنايي با انواع روغن هاي صنعتي

روغن‌هاي صنعتي، مجوعه‌اي گسترده از روغن‌هايي هستند كه در صنعت و به جهت روانكاري، انتقال قدرت، انتقال حرارت، خنك‌كنندگي و ... به كار مي‌روند. بر خلاف سده‌هاي گذشته كه از روغن‌هاي حيواني مانند چربي‌هاي نهنگ، چارپايان و يا حتي روغن‌هاي گياهي و نباتي در ابزار آلات صنعتي و به جهت روانكاري استفاده مي‌شد، از قرن نوزدهم و با رشد صنعت و پيشرفت تكنولوژي و همچنين پيدايش نفت به عنوان ماده‌اي ارزشمند در تهيه و توليد فرآورده‌هاي سوختي، روغني و شيميايي، توليد و استفاده از روغن‌هاي صنعتي رشد چشمگيري داشته است. روغن‌هاي حيواني و گياهي به دليل اينكه كيفيت مداوم و مستمر در روغن‌كاري و روانكاري نداشتند و همچنين كارايي پاييني داشته و زود فاسد مي‌شدند، امروزه ديگر جهت مصارف صنعتي استفاده نمي‌شوند و كاملا منسوخ شده و جاي خود را به روغن‌هاي صنعتي داده‌اند.

روغن‌هاي صنعتي و سنتتيك با توجه به كارايي بالا در انتقال نيروي هيدروليكي و همچنين روانكاري، امروزه در اكثر صنايع سنگين و نيمه‌سنگين از جمله نيروگاه‌ها، كارخانه‌هاي خودروسازي، صنايع فلزات و ريخته‌گري، رآكتورهاي هسته‌اي، موتورهاي احتراق داخلي و ديزلي و ماشين‌آلات سنگين و سبك به كار مي‌روند كه روغن هاي صنعتي را مي توان از فروشگاه آنلاين كالاهاي صنعتي به راحتي سفارش و تهيه نمود.

 

روغن‌هاي موتور كه شايد آشناترين زمينه كاربرد روغن‌هاي صنعتي براي عموم مردم باشند، روغن‌هاي صنعتي‌اي هستند كه هم از نوع نفتي و هم از نوع غير نفتي (سنتتيك) به فروش مي‌رسند. نحوه عملكرد اين روغن‌ها در پيشرانه خودروها به جهت روانكاري و خنك‌كردن اجزاي آن در تماس قطعات مختلف پيشرانه با يكديگر در حال حركت خودرو و در دماهاي بسيار بالا است، تا علاوه بر حفاظت از پيشرانه و قطعاتش در برابر سايش و اصطكاك اجزاي متحرك آن، از بالا رفتن بي‌رويه دماي آن جلوگيري كنند.

يكي از ويژگي‌هاي مهم انواع مختلف سيالات، گرانروي يا ويسكوزيته است. هر چه گرانروي يك سيال بيشتر باشد، قابليت جاري شدن سخت‌تري داشته و بسته به كاربرد آن در صنعت ممكن است با توجه به گرانروي آن انتخاب شود. به طور كلي، هر چه گرانروي يك روغن صنعتي در تغييرات دمايي مختلف بيشتر ثابت بماند، آن روغن از كيفيت بيشتري برخوردار است

همين حالا جزء تامين كنندگان انتاكالا باشيد 

طبقه بندي روغن هاي صنعتي

از انواع روغن‌هاي صنعتي مي‌توان به روغن‌هاي مينرال و روغن‌هاي سنتتيك اشاره كرد كه در واقع توليد روغن‌هاي صنعتي مينرال بر پايه فرآورده‌هاي نفتي و روغن‌هاي سنتتيك بر پايه فرآورده‌هاي غير نفتي است.

انستيتو نفت آمريكا (American Petroleum Institute) روغن‌هاي صنعتي را در 5 گروه دسته‌بندي كرده كه سه گروه اول مربوط به روغن‌هاي صنعتي مينرال و دو گروه بعدي روغن‌هاي سنتتيك هستند. هر كدام از روغن‌هاي اين پنج دسته داراي گرانروي (ويسكوزيته) مخصوص به خود هستند. همان طور كه اشاره شد، روغن‌هاي مينرال بر پايه فرآورده‌هاي نفتي توليد مي‌شوند و به همين دليل اشتعال‌پذيري بالايي دارند، در حالي كه روغن‌هاي سنتتيك مقاومت بيشتري در برابر حرارت و آتش دارند.

روغن‌هاي سنتتيك اولين بار با واكنش شيميايي گاز هيدروژن و گاز كربن مونواكسيد و توسط دو مهندس آلماني به نام‌هاي فيشر و تروپش در دهه 1920 ميلادي ساخته شدند. از واكنش اين دو گاز، مجموعه‌اي از هيدروكربن‌ها ساخته مي‌شوند كه جزء تشكيل‌دهنده اصلي روغن‌هاي صنعتي هستند.

 

روغن هيدروليك صنعتي

با توجه به اينكه در علم مكانيك سيالات، مايعات نسبت به گازها خاصيت تراكم و انبساط بسيار كمتري دارند يا در واقع داراي چگالي ثابتي در دماي مشخص هستند، مي‌توان از اين ويژگي آنها به همراه رواني و جاري شدنشان براي انتقال قدرت به صورت غير مستقيم بهره برد.

در طراحي سيستم‌هاي هيدروليكي، با استفاده از اعمال نيرو به جك‌هاي هيدروليكي مي‌توان جابه‌جايي و انتقال نيرو را به راحتي انجام داد. در جك‌هاي هيدروليكي از روغن‌هاي هيدروليك صنعتي استفاده مي‌شود كه علاوه بر وظيفه اصلي خود يعني انتقال قدرت، در محفظه‌هاي هيدروليك عمل روانكاري و انتقال حرارت را نيز به خوبي انجام مي‌دهند. همچنين استفاده از روغن‌هاي هيدروليكي موجب جلوگيري از فرسايش، سايش و خوردگي يا زنگ‌زدن محفظه‌هاي جك هيدروليكي مي‌شود. از روغن‌هاي هيدروليك عمدتا در ماشين‌آلات سنگين نظير بيل‌هاي مكانيكي، جرثقيل‌ها، انواع كمپرسي، جك‌هاي بالابر و انتقال نيرو و لودرها استفاده مي‌شود. براي انتخاب روغن هيدروليك مناسب، بايد به خاطر داشت كه روغن هيدروليك توانايي‌هاي مختلفي دارد و به همين دليل در دسته‌بندي‌هاي گوناگوني به فروش مي‌رسد كه در زير تعدادي از آنها بيان شده اند.

  • روغن‌هاي ضد خوردگي و زنگ زدن (با نماد R&O)
  • روغن‌هاي داراي خاصيت ضد سايش (با نماد AW)
  • روغن‌هاي ضد سايشي كه گرانروي بالايي دارند (با نماد HVI,AW)

خاصيت ضد سايش در روغن‌هاي صنعتي

با توجه به خاصي رواني و دارا بودن ويژگي‌هاي ضد خورندگي و سايش روغن‌هاي صنعتي، آنها را براي جلوگيري از فرسايش داخلي جك‌هاي هيدروليكي نيز به كار مي‌برند. انواع روغن‌هاي هيدروليك ضد سايش (Anti-Wear, AW) از يك سيال پايه نفتي (مينرال) ساخته مي‌شوند و عمدتا حاوي افزودني ضد سايش فلز روي (Zinc) و دي‌آلكيل‌دي‌تيوفسفات (dialkyldithiophosphate) با نام اختصاري ZDDP هستند. اين افزودني براي محافظت از پمپ هيدروليك و جداره‌هاي محفظه جك‌هاي هيدروليكي عمل مي‌كند. روغن‌هاي هيروليك ضد سايش در چند درجه ويسكوزيته تقسيم‌بندي شده اند و كاربردهاي متفاوتي دارند. به عنوان مثال، روغن‌هاي هيدروليك AW 46 را مي‌توان براي عملكرد سيستم‌هاي هيدروليك در تجهيزات و ابزار آلات صنعتي و ماشين‌آلات سنگين مانند كاميون، كمپرسي، بيل مكانيكي و انواع لودر استفاده كرد، در حالي كه روغن‌هاي هيدروليك AW 32 ممكن است براي كاربرد در هواي سردتر مانند پمپ‌هاي برف‌روب مناسب‌تر باشند.

كاربرد روغن هيدروليك صنعتي

روغن‌هاي صنعتي مطابق با كاربردشان و نقاط مختلف ماشين‌آلات صنعتي يا جك‌هاي هيدروليكي، خواص متفاوتي دارند چرا كه افزودني‌ها و تركيبات خاصي براي تغيير كاربري آنها در هنگام توليد به آنها اضافه مي‌شود. مي‌توان با استفاده از روغن هيدروليك مناسب، بيشترين كارايي را در روانكاري، انتقال حرارت و از همه مهمتر انتقال قدرت در ماشين‌آلات هيدروليكي با توجه به نوع آنها و نياز و كاربردشان در كارگاه‌هاي صنعتي به دست آورد.

كاربري‌هاي روغن هيدروليك كه حساس به محيط زيست (مانند تراكتورهاي زمين‌هاي كشاورزي و يا ماشين‌آلات لايروبي دريايي) هستند، ممكن است از روغن‌هاي هيدروليك صنعتي زيست‌تخريب‌پذير بر پايه روغن گياهي كلزا (كانولا) سود ببرند، به خصوص زماني كه خطر نشت روغن از خط هيدروليك پاره شده وجود دارد. به طور معمول اين روغن ها به صورت روغن هاي ISO 32، ISO 46 و ISO 68 در دسترس هستند.

 

تامين كننده روغن صنعتي

با توجه به منابع سرشار نفت در كشورمان ايران كه از ديرباز استخراج و بهره‌برداري مي‌شده است، صنايع و كارخانجات مختلفي براي فرآوري انواع روغن‌هاي صنعتي مينرال و سنتتيك در كشور فعاليت مي‌كنند. انتاكالا، بازار آنلاين و مرجع تخصصي بررسي، ارزيابي و خريد ابزار آلات و ملزومات صنعتي است كه براي تامين انواع روغن صنعتي سنتتيك و مينرال با روش‌هاي مختلف مناسب است.


برچسب: روغن هاي صنعتي، روانكاري، انتقال قدرت، انتقال حرارت، خنك‌كنندگي، فروشگاه هاي آنلاين، انتاكالا، تامين كنندگان، روغن‌هاي مينرال، روغن‌هاي سنتتيك، انستيتو نفت، روغن هيدروليك، روغن‌هاي ضد خوردگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۱۰:۲۳ توسط:انتاكالا موضوع: