خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي .

خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي

كاربرد كابل برق صنعتي

كاربرد كابل برق صنعتي

با توجه به توسعه روزافزون انتقال الكتريسيته و نيروي برق و نياز صنعت به توليد جزء اصلي اين انتقال يعني كابل برق، تجهيزات انتقال قدرت و مهندسي آن يكي از اساسي‌ترين نيازهاي اين صنعت بوده و شناخت انواع كابل، پوشش و غلاف آنها و جنس اجزاي رساناي آنها براي به كار گيري در نيروگاه‌ها و خطوط انتقال نيرو ضروري است. دانش به كار بردن ابزار آلات و تجهيزات برق‌رساني از جمله سيم و كابل، دكل‌ها، ترانس‌ها و ... به اندازه‌اي اهميت دارد كه در صورت ايجاد اختلال در هر كدام از اين تجهيزات انتقال قدرت، قطعي برق و آسيب به قطعات و دستگاه‌هاي برقي صنعتي و خانگي قطعي خواهد بود. در اين نوشتار به معرفي انواع كابل برق، ساختمان داخلي آنها و كاربردشان از نظر توان انتقال قدرت و مكان مورد استفاده پرداخته شده است.

 

معرفي انواع كابل برق

عموما كابل‌ها و سيم‌هاي برق داراي يك روكش پليمري از جنس پلي‌اتيلن يا پلي‌وينيل كلريد (PVC) براي حفاظت بيشتر از خود كابل و همچنين تامين ايمني هنگام نصب و بهره‌برداري هستند. كابل‌هاي برق مجموعه‌اي گسترده را شامل مي‌شوند كه مي‌توان آنها را در چند گروه زير تقسيم‌بندي كرد:

  • كابل‌هاي برق هوايي
  • كابل‌هاي برق زميني
  • كابل‌هاي ساختماني

همان طور كه از نام هر يك پيداست، مكان كاربرد هر نوع كابل برق به ترتيب بيان شده و لازم به ذكر است كه كابل‌هاي زميني عمدتا در زير زمين جهت انتقال نيرو به كار مي‌روند كه اين روش برق‌رساني در ايران كمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر مكان استفاده

با توجه به توضيحات فوق، از كابل برق هوايي جهت برق‌رساني بين خطوط انتقال قدرت معلق در ميان دو دكل يا تير برق استفاده مي‌شود. معمولا برق عبوري از اين كابل‌ها به صورت فشار قوي و براي تامين تمام يا بخشي از توان مورد نياز مصرفي در يك منطقه مسكوني، كارگاه‌هاي صنعتي يا مراكز تجاري و اداري است. براي استحكام بيشتر، رشته‌هاي فولادي در بين جزء رسانا كه عموتا از مس ساخته مي‌شود به كار مي‌روند تا در برابر كشش ايجاد شده در سيم و كابل‌هاي معلق، مقاومت مناسبي داشته باشند.

با توجه به اهميت فضاسازي و زيباسازي شهري، نياز به ايمني بيشتر، انجام پروژه‌هاي عمراني وسيع و يا موارد خاص براي انتقال نيرو به مراكزي حساس، بسياري از مهندسين و شركت‌هاي سراسر جهان در جهت حذف خطوط انتقال نيرو از روي سطح زمين و انتقال آن به زير زمين تلاش مي‌كنند. كابل‌هاي برق به كار رفته در زير زمين از نظر پوشش عايق و استحكام بايد دوام مناسب و استاندارد بالاتري نسبت به خطوط هوايي داشته باشند چرا كه در معرض خوردگي و مواد شيميايي بيشتري قرار دارند. براي اين نوع كابل‌ها معمولا عايق آلومينيومي به كار مي‌رود.

از كابل‌هاي ساختماني نيز كه معمولا در ساختمان‌سازي استفاده مي‌شود مي‌توان براي تجهيز سيستم برق‌رساني ساختمان و كاربردهاي محدود براي كنتورهاي خانگي و فروشگاهي استفاده كرد. اين نوع سيم و كابل معمولا در فروشگاه‌هاي الكتريكي سطح شهر به فروش مي‌رسند. غلاف ايمني پليمري دور اين سيم‌ها و كابل‌ها عمدتا از جنس PVC ساخته مي‌شود.

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر ساختمان داخلي

ساختمان داخلي كابل برق از سه جزء رسانا يا هادي، عايق و غلاف تشكيل شده است. كابل‌هاي فشار قوي در تجهيزات انتقال قدرت هر سه نوع اين اجزا را دارا هستند، در حالي كه ممكن است برخي از كابل‌ها و سيم‌هاي ساختماني، جزء سوم يعني غلاف را نداشته باشند. معمولا عايق‌ها و غلاف‌ها را از جنس PVC يا پلي‌پروپيلن مي‌سازند تا هم در برابر رطوبت، خوردگي و ساير تماس‌هاي محيطي از سيم درون كابل محافظت كنند و هم حالت ارتجاعي داشته باشند. جزء اصلي انتقال نيرو درون كابل كه همان فلز رسانا يا هادي است معمولا از جنس مس و آلومينيوم بوده چرا كه توان رسانايي بيشتري از ساير فلزات هم‌قيمت خودشان دارند.

 

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر فشار يا سطح ولتاژ

كابل برق به كار رفته در تجهيزات انتقال قدرت عمدتا از يكي از سه دسته زير انتخاب مي‌شود:

  • كابل فشار قوي
  • كابل فشار متوسط
  • كابل فشار ضعيف

عمدتا از كابل‌هاي فشار قوي براي تحمل اختلاف پتانسيلي در حدود 400000 ولت استفاده مي‌شود. اين نوع كابل‌ها همچنين براي تحمل مقاومت بيش از 36000 وات ساخته و به كار مي‌روند و مي‌توان از آنها در خطوط انتقال نيروي بين شهري استفاده كرد.

كابل‌هاي فشار متوسط نيز با توجه به ظرفيت تحمل بين 1000 تا 36000 وات عمدتا در فضاهاي درون شهري به كار مي‌روند. از اين نوع كابل‌ها به همراه كابل‌هاي برق فشار ضعيف كه ظرفيت مقاومت 600 تا 1000 وات دارند عمدتا در سيستم‌هاي برق‌رساني صنعتي و خانگي شهري استفاده مي‌شود.

 

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر جنس عايق

همان طور كه شرح داده شد، عايق سيم و كابل براي حفاظت از جزء رسانا در برابر رطوبت، خوردگي و تماس‌هاي فيزيكي محيطي ساخته مي‌شود. عايق‌ها همچنين بايد داراي خاصيت ارتجاعي مناسبي براي كارايي در محيط‌هاي كارگاهي و شكل‌پذيري در هنگام كار باشند. كابل‌هاي برق با پوشش PVC عمدتا در محيط‌هاي شيميايي به كار مي‌روند. كابل‌هاي برق داراي عايق حرارتي الاستومر عمدتا براي كاربرد در محيط‌هاي گرم ساخته شده و از كابل‌هاي داراي پوشش Rubber در تجهيزات انتقال قدرت فشار قوي استفاده مي‌شود.

تامين كننده انواع كابل

با توجه به نياز به تجهيز، نوسازي و به‌روزرساني شبكه برق‌رساني سراسري كه امروزه تا دورافتاده‌ترين روستاهاي كشور نيز كشيده شده است، تامين انواع سيم و كابل برق امري ضروري و لازمه توسعه در اين بخش صنعتي است. انتاكالا، بازار آنلاين محصولات صنعتي و مرجع اصلي و معتبر بررسي و انتخاب انواع ابزارآلات صنعتي از جمله فروش آنلاين انواع كابل و سيم برق است.

خريد آنلاين انواع كابل

همان طور كه اشاره شد، با توجه به كاربرد گسترده سيم و كابل در صنعت و افزايش روزافزون نياز به تعمير، نگه‌داري سيستم‌هاي انتقال قدرت و همچنين برق‌رساني به نواحي مسكوني، تجاري، اداري و صنعتي جديد در كشور، سايت‌ها و فروشگاه‌هاي اينترنتي مختلفي اقدام به فروش آنلاين انواع كابل كرده اند. سفارش و خريد اينترنتي در انتاكالا به طور قطع سهولت، دقت و امنيت بيشتري نسبت به ساير انواع خريد داشته، و همچنين مي‌توان با مشاهده انواع محصولات يك كارخانه يا شركت توليدي محصولات سيم و كابل برق يا يك فروشگاه اينترنتي فروشنده اين محصولات، براي تهيه انواع موارد مورد نياز تصميم بهتري گرفت.

جاي شما در انتاكالا خالي است! همين حالا در سايت ثبت‌نام كنيد و به جمع تامين كنندگان انتاكالا بپيونديد.


برچسب: كابل برق، كابل برق صنعتي، برق‌رساني، انواع كابل برق، كابل هوايي، كابل زميني، كابل ساختماني، هادي كابل، عايق كابل، غلاف كابل، ابزار آلات صنعتي، فشار قوي، فشار متوسط، كابل فشار ضعيف،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۰۸ توسط:انتاكالا موضوع: