خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي .

خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي

كاربرد ابزار دقيق در صنايع مختلف

كاربرد ابزار دقيق در صنايع مختلف

امروزه نياز صنعت هاي مختلف به ابزارآلات بسيار زياد است و به وضوح قابل مشاهده است كه سرعت پيشرفت صنعت و تكنولوژي بدون ابزارهاي مختلف تقريبا غير ممكن است.

ابزار دقيق نيز در عرصه صنعت جايگاه ويژه‌اي دارد و به گونه‌اي است كه نمي‌توان آن را از صنايع مختلف جدا كرده و با قول قلب هر پروژه صنعتي ابزار دقيق محسوب مي‌شود. در اين مقاله قصد داريم كه كاربرد ابزار دقيق در صنايع مختلف را بررسي كنيم:

 

تعريف ابزار دقيق

ابزار دقيق ، همانطور كه از اسمش پيداست، وسايل و ابزار آلاتي هستند كه  براي اندازه‌گيري دقيق به كار مي‌روند و ميزان خطا در آنها بسيار كم است. اين ابزار، بر اساس كميت مورد نظر در سيستم تحت كنترل براي انداز‌ گيري دقيق كميت‌هايي مثل فشار، رطوبت، دما و همچنين نمايش و كنترل اين كميت‌ها به كار گرفته مي‌شود. به گونه‌اي كه  مي‌توان گفت خروجي ابزار دقيق كمترين خطا و اشتباه را دارد.

طبقه بندي ابزار دقيق

همانطور كه گفتيم ابزار در حقيقت زير ساخت يك سيستم اتوماسيون را تشكيل مي‌دهد و ابزارهاي مثل انواع كنترلر، ترانسميتر، ركوردر و مواردي از اين قبيل است كه وظيفه اندازه گيري، انتقال، نمايش، ثبت و كنترل پارامترهاي مهمي كه مد نظر يك صنعت است را به عهده دارد. از جمله اين پارامتر مي‌توان به كنترل دما، رطوبت، فشار، فلو، سطح مايعات. و مواردي از اين قبيل اشاره كرد.

تامين كنندگان ابزار دقيق، اين ابزار را در  دسته‌بندي‌هاي مختلفي قرار داده‌اند كه ما در اينجا آن را به دسته‌هاي زير طبقه بندي مي‌كنيم:

سنسور

سنسور وسيله‌اي است كه كميت‌هاي فيزيكي  دما، رطوبت، PH شيميايي مواد و مواردي از اين قبيل را اندازه‌گيري مي‌كند و سپس به نيرو و سيگنال الكتريكي تبديل مي‌كند.

ترانسميتر

ترانسميترها در حقيقت همان منتقل كننده‌ها هستند كه كميت‌هاي فيزيكي مدنظر را اندازه‌گيري مي‌كنند و آن را به فاصله‌هاي دور انتقال مي‌دهند.

ترانسميتر در پروسه‌ها و فعاليت‌هاي بزرگ صنعتي كاربرد دارد و وظيفه اين ابزار به اين شكل است كه  عمليات اندازه‌گيري (سنسور)، تبديل و تقويت نيروي سيگنال‌هاي الكتريكي را به عهده دارد.

 

ديتا لاگر

ديتا لاگر براي ثبت داده‌ها كاربرد دارد و هدف از استفاده از آن، اين است كه يك فرايند به طور دقيق كنترل شود و بعد از آن بتوان از طريق اين ابزار به مستندسازي مقدارها و اتفاقات آن فرايند پرداخت.

نمايشگر

نمايشگر در سيستم ابزار دقيق، يك ابزار براي ارتباط بصري بين ابزار، سيستم كنترلي و انسان است. اين ابزار براي ميزان عددي پارامترهايي است كه اندازه‌گيري شده‌اند و در اتاق فرمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.. به عنوان مثال اينكه دماي هيترها در يك دستگاه و يا فشار روغن هيدروليك را به انسان نمايش مي‌دهد.

مبدل

مبدل  همان ترانسديوسر است كه پارامترهايي كه توسط سنسور اندازه‌گيري شده‌اند را به سيگنال‌هاي الكتريكي تبديل مي‌كند. . به اين معني كه مثلا اگر براي پارامتر دما، يك سنسور به همراه يك ترانسديوسر به كار گرفته شود، سنسور مقدار فشار را اندازه‌گيري مي‌كند و مقدار آن را به ترانسديوسر مي‌فرستد و در آنجا توسط اين ابزار به سيگنال الكتريكي تبديل مي‌شود كه قابليت انتقال به شبكه‌ها و كابل‌هاي فلزي را دارد.

كنترلر

‌كنترلر، هسته مركزي  و مهم هر سيستم كنترل  كننده است  كه در حقيقت قسمت اصلي كنترل فرآيند صنعتي را تحت كنترل دارد. به عنوان مثال اينكه با انجام يك سري پردازش‌هاي لازم و مهم بر روي داده‌هايي كه از سنسور‌ به دست مي‌آيد، يك سري فرمان‌هاي كنترلي را صادر مي‌كند.

 

كاربرد ابزار دقيق در صنعت

ابزار دقيق كاربردهاي زيادي دارد  به گونه‌اي كه در هر صنعتي كه توجه كنيد، پاي ابزار دقيق كشيده شده است؛ اما  با توجه به عملكرد و ماهيت آن، به طور كلي سه كاربرد اصلي در صنايع دارد:

  • تحليل مهندسي
  • پايش فرآيندهاي صنعتي
  • كنترل خودكار فرآيند

ابزار دقيق در پروسه‌ها و صنعت‌هاي مختلف كاربرد دارد و در حقيقت يك راهي براي رشد و پيشرفت صنعت‌ها محسوب مي‌شود. بنابراين شناخت سنسورها، دستگاه‌هاي اندازه‌گيري، ترانسميترها، كنترلر، ديتا لاگر و همچنين انتخاب مناسب آنها از مهمترين وظايفي است كه مهندسين و افراد كارشناس در يك صنعت بايد انجام دهند. در اينجا به چند نمونه از كاربردهاي كاربرد ابزار دقيق در صنعت‌هاي مختلف اشاره مي‌كنيم:

 ابزار دقيق در صنعت سيمان و معدن‌ها و صنايع ديگري از اين قبيل

 ابزار دقيق در صنعت سيمان، معدن‌ها و صنعت‌هاي مانند اين‌ها، براي كنترل صحيح و دقيق فرآيند توليد و اندازه‌گيري پارامترهاي مد نظر صنعت استفاده مي‌شود كه در اينجا چند نمونه از آنها را معرفي مي‌كنيم:

  • اندازه‌گيري دقيق وزن مواد و محصولات توليدي در صنعت
  • اندازه‌گيري و كنترل دبي خارجي ضايعات و مايعات از صنعت
  •  اندازه‌گيري فشار بخار
  • اندازه‌گيري و كنترل ميزان و سطح سيلوهاي ذخيره‌سازي سيمان در صنعت سيمان‌سازي

كاربرد ابزار دقيق در صنعت نفت، گاز و صنايع زيرشاخه آنها

همانطور كه مي‌دانيد، صنعت‌خايي مثل صنعت نفت و امثال آن، بيشتر توليدات آنها، مايعات است كه خط لوله‌اي براي انتقال اين مايعات به مخزن‌هاي معيني دارند و همچنين سيستمي جهت سنجش و اندازه‌گيري پارامترهاي مختلف محصول توليدي نيز در نظر مي‌گيرند چرا كه كمترين و كوچكترين خطا در اندازه‌گيري محصولات اين صنايع مي‌تواند ضرر و زيان‌هاي كلاني به دنبال داشته باشد.

 

ابزار دقيق در تابلو برق

ابزار دقيق در تابلو برق نيز كاربرد مهمي دارد؛ معمولا براي اندازه‌گيري دقيق جريان برق، ولتاژ و توان آن از ابزار دقيق استفاده مي‌شود.

خريد ابزار دقيق از طريق سايت تخصصي فروش آن

 انتاكالا يكي از جامع‌ترين و معتبرترين سايت‌ها در زمينه فروش ابزار برقي و تجهيزات مرتبط است كه مشتريان و خريداران از سراسر كشور مي‌توانند از طريق سايت اين مجموعه و با ثبت‌نام در آن اقدام به خريد محصول مورد نظر خود و همچنين ابزار دقيق  با قيمت بسيار مناسب كنند.

 

جاي شما در انتاكالا خالي است! همين حالا در سايت ثبت‌نام كنيد و به جمع تامين كنندگان انتاكالا بپيونديد.


برچسب: ابزار دقيق، ابزارآلات، اتوماسيون صنعتي، سيستم اتوماسيون، كنترل دما، رطوبت، سنسور، تامين كنندگان، سيگنال الكتريكي، ترانسميتر، ديتا لاگر، نمايشگر، روغن هيدروليك، تابلو برق، انتاكالا، ابزار برقي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۲۰ توسط:انتاكالا موضوع: