خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي .

خريد و فروش آنلاين كالاهاي صنعتي

انواع كاربرد كابل برق صنعتي

انواع كاربرد كابل برق صنعتي

گسترش خطوط برق‌رساني در سرتاسر دنيا وابستگي شديدي به كابل برق دارد. اين سيم‌ها مي‌توانند جريان برق را از نقطه توليد شده به مناطق مورد نياز برسانند. به اين شكل كار برق‌رساني از نيروگاه به مراكز مصرف انتقال داده مي‌شود. شبكه انتقال مهم‌ترين بخش مصرفي كابل برق صنعتي است، اما به غير از آن در بخش‌هاي مختلف صنعت هم كابل برق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اما موضوع مهم در اين بين تنوع بالا در اين نوع كابل‌ها است، دليل اين امر تنوع و گستردگي كاربرد آن‌ها است كه بايد در هنگام استفاده از كابل به آن دقت شود.

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر مكان استفاده

هر نوع كابل برق صنعتي را مي‌توانيد براي يك امر مشخص استفاده كنيد. از همين رو در ابتدا بايد كار مكان مورد نظر مشخص شود تا بر اساس آن بتوانيد كابل مربوطه را انتخاب كنيد. در ادامه انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر مكان استفاده را شرح مي‌دهيم.

1. كابل هوايي

همان‌طور كه از اسم اين نوع كابل پيدا است براي مواردي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه كابل بين دو نقطه در هوا معلق باشد. چنين چيزي بين دو تير برق اتفاق خواهد افتاد. همراه با اين كابل يك مهار فولادي هم وجود دارد. همچنين در كابل‌هاي هوايي يك رشته سيم از جنس فولاد گالوانيزه به موازات آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي محافظت بيشتر هم يك غلاف از جنس مواد پلي‌اتيلن بر روي كل كابل كشيده مي‌شود.

2. كابل زميني

از اين نوع كابل براي انتقال برق در زير خاك استفاده مي‌كنند. به‌طور عموم كابل‌هاي نام برده شده را از مس و عايق مي‌سازند. دليل اين امر هم فراواني فلز مس، انتقال عالي برق و كيفيت بالاي فلز مس است. همچنين در صورتي كه نياز باشدكابل را با نوار فولادي مسلح مي‌كنند. در آخر هم يك غلاف از از جنس P.E.T بر روي كل كابل كشيده مي‌شود.

3. كابل ساختماني

اين نوع كابل در سيم‌كشي برق ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از همين رو شما مي‌توانيد به سادگي آن‌ها از الكتريكي‌ها تهيه كنيد. به بيان ساده‌تر بيشترين نوع كابلي كه در بازار ديده مي‌شود همين كابل‌هاي ساختماني است. اين نوع كابل‌ها را هم از جنس فلز مس مي‌سازند و بر روي آن يك غلاف از جنس PVC كشيده مي‌شود.

 

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر ساختمان داخلي

كابل‌هاي برق از 3 قسمت اصلي تشكيل شده‌اند كه به شرح زير است.

  • هادي كابل
  • عايق كابل
  • غلاف كابل

در اين بين ممكن است بعضي از كابل‌ها داراي غلاف نباشند. ساختمان داخلي كابل‌هاي برق با يكديگر تفاوت‌هاي زيادي دارد. اما عمومي‌ترين نوع دسته بندي كابل‌ها از نظر ساختمان داخلي به شرح زير است.

  • كابل پروتودور كه براي تجهيزات انتقال و توزيع برق تا 1 كيلووات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از اين كابل در انواع شبكه‌ها و كارخانه‌ها استفاده مي‌شود.
  • كابل‌هاي دريايي كه در زير آب از آن‌ها استفاده مي‌شود. درياها و رودخانه‌ها مكان‌هايي هستند كه اين نوع كابل در آن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين نوع كابل‌ها مي‌تواند تا 10 كيلووات برق را انتقال دهد.
  • كابل‌هاي داراي عايق كاغذي را به‌طور عمده ساخت ساختمان‌ها و همچنين شبكه‌ها مورد استفاده قرار مي‌دهند.
  • كابل‌هاي داراي عايق پلاستيكي را ديگر توليد نمي‌كنند.
  • كابل‌هايي كه داراي غلاف سربي هستند را در صنايع مختلف مانند نفت، تصفيه خانه‌ها و ... استفاده مي‌كنند. اين كابل‌ها كاربرد فراواني در صنايع دارند.
  • كابل‌هاي داراي عايق آلومينيوم كه كاربرد آن‌ها بيشتر براي انتقال برق از درون زمين است.

ساختار كابل هاي ساختماني

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر ساختمان داخلي گستردگي زيادي دارد كه يكي از بخش‌هاي آن كابل‌هايي است كه در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اما به طور كلي اين كابل‌ها به شرح زير است.

  • كابل‌هاي انعطاف‌پذير كه هادي به كار رفته در ساخت آن‌ها بايد از نوع Flexible باشد و عايق آن‌ها هم از PVC يا Rubberاست.
  • كابل‌هاي Heat Resistant هم داراي هادي Flexible است و عايق آن‌ها از Silicon Ruber ساخته شده است.

كابل هاي ابزار دقيق

ابزار آلات صنعتي ، ابزاردقيق يكي از بخش‌هاي مهم برق است كه مربوط به سيستم‌هاي كنترلي مي‌شود. در اين صنعت از يك نوع كابل مخصوص استفاده مي‌شود كه داراي ولتاژي بين 24 تا 110 ولت است. از اين كابل براي ارسال و دريافت سيگنال‌ها از سيستم ها و همچنين سنسورها استفاده مي‌شود.

كابل هاي ضد آتش

نوع ديگري از كابل‌هاي برق هستند كه در برابر آتش مقاوم هستند. اين كابل‌ها را در مكان‌هايي كه ممكن است سيم‌كشي دچار آتش سوزي شود مورد استفاده قرار مي‌دهند.

انواع كابل برق و كاربرد آن بر اساس نوع هادي

هادي‌هاي متفاوتي در ساخت كابل‌هاي به‌كار مي‌روند كه پر كاربردترين آن‌ها مس و آلومينيوم است. اين كابل ها يا به شكل آنيل شده هستند يا آنيل نشده كه اين موضوع باعث نرم‌تر شدن كابل‌ها مي‌شود.

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر فشار يا سطح ولتاژ

انتخاب كابل را مي‌توان بر اساس فشار برق دسته بندي كرد. زيرا در هنگام انتخاب كابل بايد به فشاري كه قرار است تحمل كند توجه كنيد. انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر فشار يا سطح ولتاژ به شرح زير است.

۱. فشار قوي

اين كابل‌ها را با استفاده از فلز مس يا آلومينيوم و با عايق XLPE مي‌سازند. اين كابل‌ها توانايي تحمل 36000 وات به بالا را دارند. عايق XLPE كه همان پلي‌اتيلن است را بر روي هادي كابل تزريق مي‌كنند. كابل‌هاي فشار قوي مي‌توانند تا ۴۰۰۰۰۰ ولت را تحمل كنند. اين كابل‌ها را با علامت EHV نشان مي‌دهند.

2. فشار متوسط

اين كابل‌ها هم داراي روكش پلي‌اتيلن يا همان XLPE هستند. اما آستانه تحمل آن ها از 36000 وات كمتر است. از اين نوع كابل‌ها به‌طور عموم در مناطق شهري و صنعتي استفاده مي‌كنند.

3. كابل فشار ضعيف

اين كابل‌ها را هم از جنس مس يا آلومينيوم مي‌سازند اما توانايي تحمل ولتاژ 600 تا 1000 ولت را دارد. عايق اين كابل‌ها را از پليمرهاي مختلف مي‌سازند و كاربرد گسترده‌اي در بخش‌هاي مختلف دارند.

انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر جنس عايق

نوع ديگري از دسته‌بندي است كه در آن جنس عايق كابل اهميت دارد. از همين رو در ادامه انواع كابل برق و كاربرد آن از نظر جنس عايق را عنوان خواهيم كرد.

  • كابل برق با عايق PVC را در محيط‌هاي شيميايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. قيمت مناسب و مقاومت مناسب از ويژگي‌هاي آن است.
  • كابل با عايق الاستومري را در محيط‌هايي كه دما بالا است يا شرايطي كه دما به وسيله يك چيز ديگري بالا مي‌رود مورد استفاده قرار مي‌دهند.
  • از كابل‌هاي كه داراي عايق رابري هستند در تجهيزاتي مانند ژنراتور و ترانس‌هاي برق استفاده مي‌كنند.

تامين كنندگان انواع كابل

انتاكالا تامين كننده انواع كابل است كه مي‌تواند نيازهاي مشتري در بخش كابل برق را به‌طور كامل برآورده كند. اين شركت با سابقه درخشان خود از اعتبار بالايي در اين بخش برخوردار است.

خريد آنلاين انواع كابل

يكي از بهترين روش‌هاي خريد كابل در شرايط حاضر خريد آنلاين انواع كابل است. شما كافي است كه سفارش خود را به صورت آنلاين در فروشگاه صنعتي انتاكالا ثبت كنيد تا به اين شكل كالاي خود را در محل مورد نظر تحويل بگيريد.

سخن آخر

تنوع كابل برق بسيار بالا است. از همين رو قبل از خريد نياز خود را به‌طور كامل مشخص كنيد تا در زمان ثبت سفارش دچار سردرگمي نشويد. البته انتاكالا به مشتريان خود مشاوره فروش هم مي‌دهد كه كار خريدار به اين شكل راحت‌تر شده است.


برچسب: كابل برق، كابل برق صنعتي، برق‌رساني، انواع كابل برق، كابل هوايي، كابل زميني، كابل ساختماني، هادي كابل، عايق كابل، غلاف كابل، ابزار آلات صنعتي، فشار قوي، فشار متوسط، كابل فشار ضعيف،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۲:۵۱ توسط:انتاكالا موضوع: